Winkelen is een wetenschap!

Heb je je al ooit afgevraagd hoe het toch komt dat je altijd met handenvol boodschappen thuiskomt van de supermarkt, terwijl je eigenlijk maar twee dingetjes nodig had? Het antwoord is simpel: winkelen is een wetenschap. Winkeliers hebben een hele batterij onderzoekers aan hun kant staan die bestuderen hoe, wanneer, waar en waarom wij kopen. 

Er zijn al ettelijke studies gedaan naar het winkelgedrag van de doorsnee mens. Op basis van die resultaten wordt er alles aan gedaan om de winkelbezoeker zoveel mogelijk te laten kopen.

Supermarkt:

De indeling van een supermarkt is verre van willekeurig. De producten die het meest gekocht worden, zoals vlees, melk, groenten en andere etenswaren, worden doorheen de winkel verspreid. Zo moet je alle rekken afgaan om alles op je boodschappenlijstje te vinden. De kans dat je op die manier onderweg andere dingen meeneemt die niet op je lijstje stonden, is erg groot. De duurdere producten en merken staan op ooghoogte, zodat de koper sneller geneigd gaat zijn deze mee te nemen.

Restaurants:

Eén ding weten de onderzoekers zeker: mensen trekken mensen aan. Wie onder ons is ooit al een onbekend restaurant binnengestapt waarin niemand aan tafel zat? Als een zaak leeg is, gaat men al gauw denken dat daar wel een reden voor zal zijn en dat je er beter weg kan blijven.

Sommige fastfoodrestaurants zorgen voor ongemakkelijke stoelen, te kleine tafels en een lelijke inrichting, zodat de mensen minder geneigd zijn te blijven zitten. Zo komt er sneller plaats vrij voor nieuwe klanten en gaat de verkoop omhoog.

Kledingzaken:

Als er iets is waar mannen een hekel aan hebben, dan is het wel shoppen. Als ze dan toch echt eens nieuwe kleren nodig hebben, dan willen ze die liefst allemaal in één winkel en binnen het uur kunnen vinden. Mannenkledingwinkels spelen daar handig op in en hangen broeken, hemden, truien en dassen allemaal netjes langs elkaar. Zo kan de mannelijke klant in één oogwenk zijn smaak vinden.

Ons koopgedrag onthuld:

De meest interessante artikels worden vaak verder van de ingang weggezet. Mensen hebben bij het binnenkomen van een winkel even tijd nodig hebben om op gang te komen. De artikels die bij de ingang uitgestald staan, worden zo erg vaak genegeerd.

Uit onderzoeken blijkt ook dat klanten bijna zonder uitzondering naar rechts lopen wanneer ze een winkel binnenkomen. Daarom zetten de meeste winkels hun speciale aanbiedingen of duurdere producten in deze hoek.

Eens de klant zijn koopwaar bij elkaar heeft gezocht, kan de verkoper hem best niet langer dan 2,5 minuten laten wachten. Dat is de gemiddelde tijd die we in de rij willen staan wachten. Duurt het langer, dan loopt de winkel het risico een klant minder te hebben.